iris-op-avontuur.reismee.nl

Gringo trail Bolivia

Lieve mensen,

Het was toch weer even hoor wennen in de bewoonde wereld van Bolivia. Dan blijkt dat er geen vliegtuig overvliegt, maar dat de buurman een gat aan het boren is in de muur, of dat je geen vogel maar toch echt een vrachtwagen hoort die achteruit rijdt. Van een wereld zonder snel contact over langere afstand, zonder internet en weinig computer gebruik was het even omschakelen naar de bereikbaarheid en de uren achter de laptop.

Na een aantal dagen in Trinidad en Santa Cruz wat aan mijn data geprutst te hebben was het dan ook tijd om de laptop achter te laten, mijn vleugels te spreiden, en wat meer van Bolivia te ontdekken. Bolivia is als land minder toeristisch op dit moment dan Ecuador en Bolivia, al zijn er voldoende reizigers die de ‘gringo trail’ volgen. Mijn trail begon in Samaipata, een hippiedorpje dat 3 uur bergop van Santa Cruz verwijdert ligt. Dit dorpje is bekend door onder andere het fijne klimaat, en de (pre) Inca ruïnes die er te bezichtigen zijn. Ook ligt het Amboro national park, wat helaas bedreigd wordt door gaswinning, met zijn 900 jaar oude reuzenvarens om de hoek. Het was heerlijk om daar weer in het mistbos rond te lopen en mijn eerste Andes condor te zien in Bolivia.

Sucre, de wettelijke hoofdstad van het land, was mijn volgende bestemming. Sucre is een prachtige koloniale stad met een mooi centrum en hoge bergtoppen die de stad omringen. Elke stad in Bolivia heeft in het centrum een hoofdplein (plaza) met bankjes, bomen en standbeelden. Er zijn meerdere kleine plaza’s te vinden in een grotere stad, maar de plaza in het centrum is toch echt het kloppende hart van de stad. Sucre is ook de stad waar de onafhankelijkheid van Bolivia is uitgeroepen in 1809.

Dé toeristische trekpleister van Bolivia is het drooggevallen zoutmeer Salar de Uyuni wat op 4000m hoogte ligt. Deze uitgestrekte zoutvlakte is wat betreft de landschappen, vergezichten en luchten een hele belevenis. Met name als er een laagje water op het zout ligt kun je prachtige foto’s maken met het effect van de weerspiegeling. De salar is eigenlijk een grote zoutwoestijn omgeven door vulkanen, ‘s nachts kan het dan ook goed afkoelen. Gelukkig is er ook een vulkanische lagune waar je je lekker warm in onder kunt dompelen. Persoonlijk vond ik het hoogtepunt de lagune gevuld met rood gekleurd water, waar de roze flamenco’s met hun gele snavels aan het foerageren waren.

De verdere reis over de hoogvlakte bracht me bij de stad waar de regering gezeteld is: La Paz. De stad is gebouwd in een vallei, maar is zodanig uitgebreid dat er tot aan de omringende bergtoppen gebouwd is. Onder de huidige regering zijn er meerdere kabelbanen gemaakt van de vallei tot aan de bergtoppen, wat een prachtig uitzicht geeft over de stad. Ik had bedacht om na twee nachten in La Paz weer verder te trekken, maar een blokkade van de hele stad La Paz stak hier een stok (oftewel busje) voor. Tijdens een blokkade worden de wegen in en naar een stad namelijk afgezet door minibusjes en andere transportmiddelen. Het geeft wel een verbroederend effect dat iedereen zich te voet verplaatst in de stad, al is efficiënt natuurlijk anders. Deze blokkades worden georganiseerd als het volk het niet eens is met een wetsbesluit of nieuwe regeling en kunnen door het hele land georganiseerd worden.

De laatste dagen van mijn reis was ik wat ziekjes, dus ik heb mijn verdere plannen moeten laten varen. De laatste twee dagen in Bolivia heb ik in Santa Cruz doorgebracht, waar vandaan ik weer naar Nederland vertrok. Na een laatste dansavond, almuerzo familiar en rondje over de plaza was het echt weer tijd om terug te keren. Ik kan zeker terugkijken op weer een hele bijzondere ervaring!

Op dit moment ben ik alweer een paar dagen in Nederland en begonnen aan het analyseren van de data voor het schrijven van mijn scriptie. Heel erg bedankt weer voor het volgen van mijn blog en de lieve berichtjes!

Tot het volgende avontuur weer!

Liefs,
Iris

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!