iris-op-avontuur.reismee.nl

Mexico & de Maya's

Lieve mensen,

Voordat ik richting Zürich vertrek vind ik het toch erg leuk om je nog even mee te nemen naar mijn reis van bijna 2 maanden in Mexico. Dit immens grote land, het oppervlak is wel 46 keer Nederland, is hier met name bekend van de verwoestende drugsoorlog. Maar ik kan je verzekeren dat dit land, naast de drugsmoorden en Mexicanen die een veiliger bestaan zoeken, prachtige stranden, uitgestrekte jungle, hoge bergen, indrukwekkende Maya ruïnes, diepblauwe cenotes (water reservoirs) en verse taco’s te bieden heeft.   

Mijn trip begon in Cancun, de populaire springbreak bestemming, waar ik het niet kon laten om de eerste avond lekker los te gaan op de dansvloer. Ik heb een klein rondje van 10 dagen gemaakt, daarna heb ik Jelle verwelkomt in dit toeristische oord. In 3 weken zijn we van Cancun naar Mexico stad gereisd via een tropisch eiland, koloniale steden in het laag- en hoogland en overblijfselen van de Maya cultuur. Toen Jelle weer naar Nederland vloog was ik op weg naar een natuurreservaat waar ik 2,5 week gewerkt heb. In het reservaat heb ik me met name bezig gehouden met conservatie strategieën, onderhoud en heb ik geholpen met het controleren en honing oogsten van de bijen.

Het grootste gedeelte van mijn reis heb ik doorgebracht in de Yucatan peninsula, in het Zuiden van Mexico. Dit gebied grenst aan Belize en Guatamala, en was het centrum van de Maya cultuur in Mexico met als hoogtepunt de periode tussen 250 en 900 n.C. De Yucatan peninsula is bezaaid met herinneringen aan de hoogtijdagen van de Maya’s. De Maya’s bouwden grote steden, piramides van soms wel 50 meter hoog en uitgestrekte verbindingswegen waarvan er op dit moment veel door de jungle zijn overwoekerd. De steden werden altijd gebouwd op plekken vlakbij cenotes, heilige ondergrondse waterreservoirs, en in een bepaalde astrologische constellatie. Ik had de mogelijkheid om vele Maya ruïnes en cenotes te bezoeken, en het was altijd indrukwekkend om een hoge piramide te beklimmen over de jungle over te kijken en te beseffen dat hier een enorme beschaving heeft geleefd en er nog veel ruïnes opgeslokt zijn door de natuur.

Het wereldbeeld van de Maya’s is gevormd aan de hand van de heilige boom Ceiba. Deze boom wortelt in de onderwereld en vormt door middel van de stam een connectie met het terrestrische leven en de hemel. De sociale structuur in deze cultuur was strikt geordend op basis van afkomst. Als je hooggeboren was dan werd je schedel ingebonden, zodat de bovenkant van de schedel plat werd en het achterhoofd uitgerekt. De heersers stonden in direct contact met de goden en als het op een bepaald vlak minder ging dan werden er bloedoffers gebracht aan de goden vanuit de tong of geslachtsdelen. De verschillende Maya dynastieën waren voortdurend in oorlog met elkaar, het was dan ook een krijgslustig volkje. Naast het oorlog voeren hadden de Maya’s een heilig balspel om kracht te tonen. Tijdens dit spel vielen er geen doden, maar de loodzware bal mocht alleen aangeraakt worden met hoofd, heupen, rug en benen.

De Maya’s hadden een diepgaande kennis van sterrenkunde, wiskunde en natuurlijke processen. Het landbouwsysteem van de Maya’s bestond uit drie hoofdgewassen (mais, een soort van pompoen en bonen), die naast elkaar werden geplant en zo elkaar van voedingsstoffen konden voorzien. Ondanks deze inclusie van biodiversiteit in het landbouwsysteem en de diepgaande kennis over natuur is een van de hoofdredenen dat de Maya heerschappij voorbij ging het gebrek aan water. Er was zodanig veel ontbossing voor de aanleg van wegen, steden en landbouw dat de regenval nadelig werd beïnvloedt. Dit zorgde voor opstanden, want de heersers hadden blijkbaar de capaciteit niet meer om de goden gunstig te stemmen. En helaas hebben we onze les nog niet geleerd. 

Mexicanen zijn trots op de culturele diversiteit van het land en er zijn op dit moment nog Maya gemeenschappen. Er wordt les gevolgd in het Maya door middel van zogenaamde satellietscholen. Er staat dan geen docent voor de klas, maar er is een satellietverbinding met de docent. Op deze manier is het mogelijk de Maya talen en dialecten levend te houden. 

Ik heb enorm genoten van mijn tijd in Mexico! Niet alleen heeft het land veel te bieden op het gebied van cultuur en natuur, ook het eten is afwisselend en lekker (als je van tortilla’s houdt). Ik ben nu een aantal dagen terug en ben volop aan het wennen aan de koude temperaturen en me aan het voorbereiden op de volgende stap. Op naar de Zwitserse Alpen!

Liefs,
Iris 

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!