iris-op-avontuur.reismee.nl

Voorbereidingen veldwerk in Santa Cruz, Bolivia

Lieve mensen,

Net terug uit Ghana is het alweer tijd voor mijn volgende avontuur! Afgelopen vrijdag ben ik in Santa Cruz, de meest welvarende stad van Bolivia, geland om me verder voor te bereiden voor het veldwerk. De afgelopen dagen stonden dan ook in het teken van het bezoeken van de lokale universiteitsbibliotheek, het herbarium, verschillende instanties om bijvoorbeeld mijn grondboren op te halen en langs de farmacía voor anti-slangen gif. Ik heb hier met de minibusjes al een groot deel van de stad en de omgeving verkend, op weg naar de plekken waar ik moest zijn. Santa Cruz is een vrij georganiseerde stad die er redelijk onderhouden uitziet. Aangezien Bolivia één van de armste landen van Zuid-Amerika is, was ik wel verrast door de goede aanblik van de stad. Het is weer erg leuk om in een tropische omgeving te zijn. De bomen zijn prachtig in bloei en de felgekleurde vogels vliegen je om de oren. De mensen zijn wat meer gesloten dan bijvoorbeeld in Ecuador en Colombia, maar ik heb al heel wat random gesprekken met mensen op straat gehad.

Mijn eerste nacht heb ik bij een Colombiaanse couchsurfing host geslapen die nog nooit in Europa was geweest en ook nog nooit iemand uit Nederland had ontmoet. Het is altijd interessant om een inkijkje te kunnen geven in je eigen cultuur en aangezien ik ook wat bekend ben met de Colombiaanse cultuur kon ik duidelijk de verschillen en overeenkomsten aangeven. Daarna ben ik verhuist naar een hostel, het was wel even wennen om in de partymood aan te komen, waar mensen de hele dag bier aan het drinken zijn bij het zwembad. Het is echt een enorm contrast met waar ik zo heen ga.

Vanavond is het dan zover. Ik ga eerst met de nachtbus naar Trinidad, waar we als het goed is worden opgehaald door iemand van de organisatie. Dan gaan we nog groot inkopen doen, om onszelf te voorzien van eten en de laatste benodigdheden voor het onderzoek. Ik denk dat we dan woensdag naar het reservaat rijden.

Ik denk dat ik zo rond twee maanden in het reservaat zal blijven, de precieze tijd dat ik daar zal doorbrengen is afhankelijk van hoe het onderzoek vlot. Het reservaat waar ik heen ga heet Barba Azul Nature Reserve. Mocht je geïnteresseerd zijn, er zijn verschillende filmpjes over het reservaat te vinden op youtube. Het is een vrij compleet ecosysteem, waar onder andere ook grote katachtigen, vele soorten vogels, krokodillen, apen en grote miereneters te vinden zijn. Het reservaat ligt in de Beni savanna, dit is een gebied dat 8 maanden per jaar onder water staat. Het is de transitiezone tussen savanna en bos, er zijn boseilanden aanwezig en er ligt gallerijbos langs de rivier.

Mijn onderzoek gaat over een palm (de Motacú palm, oftewel Attalea phalerata) die in het reservaat niet regenereert. Er is een bedreigde papegaaiensoort afhankelijk van de palm en zonder de palm zal de papegaai het ook niet overleven. Ik ga er proberen achter te komen waarom de palm niet regenereert, door bijvoorbeeld metingen aan de bodem, hoogte en het in kaart brengen van de populatiestructuur.

Ik vertrek vanavond naar een gebied waar ik geen internet heb, geen telefoon bereik is en waar de enige communicatie met de buitenwereld door middel van radiocontact is. Het is eventueel mogelijk om een brief te sturen denk ik, mocht je dat willen doen dan kun je Jelle even vragen. Het is misschien handig deze dan ook even te scannen en te mailen, voor het geval de brief nooit aankomt. Zodra ik het reservaat uit ben en me weer in de bewoonde wereld begeef zal ik weer een blog en foto’s posten. Op 27 oktober land ik weer in Nederland.

Ik wens je een hele goede zomer toe!

Liefs,
Iris

Reacties

Reacties

Charlotte

Ha Ier wat stoer klinkt dat. Even je grondboren ophalen. Zie nu al uit naar je verhalen! Heb het goed en tot in de herfst! Dikke zoen, Charlotte

Bianca

Hi Iris, toch leuk om wat meer te lezen over het werk dat je daar gaat doen! En goed beschreven ook. Zelfs voor mij als echte alfa met weinig kennis van bomen en planten te begrijpen! ;) Haha. Veel succes en plezier! :) Ben benieuwd naar je verhalen bij het volgende diner! Groetjes, Bianca

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!