iris-op-avontuur.reismee.nl

De eerste week in Zuid-Amerika, de twee kanten van het reizen

Lieve allemaal,

De eerste week in Ecuador was een afwisselende week met hoogte- en dieptepunten. Na mijn lange vlucht vanuit Brussel via Madrid kwam ik eindelijk aan in Quito en nam ik mezelf voor om nooit meer lange afstandvluchten te nemen (haha). De eerste nachten in Quito werd ik via couchsurfing gehost door de Finse Anniina en haar Ecuadoriaanse huisgenoot. De eerste dagen heb ik het rustig aan gedaan om aan de hoogte te wennen. Quito is de op een na hoogste hoofdstad van de wereld en ligt op 2850 meter boven zeeniveau. De stad is omgeven door een aantal vulkanen, waarvan er verchillende nog actief zijn, en ligt in een dal. Het oude koloniale centrum van de stad met de barokke gebouwen en rijkelijk versierde kerken ademt de sfeer van vervlogen tijden. Het nieuwe centrum daarentegen is met name een op toeristen gericht gebied met veel barretjes en restaurants. Het was interessant om een aantal musea te bezoeken en op deze manier meer te weten te komen over de historie van dit continent en het land. De botanische tuin is een echte aanrader, het is een klein paradijsje in de stad met veel bomen en bloemen die onder andere door kolibries en vlinders bezocht worden.

In de avond trok ik met Anniina en haar vrienden op, het is niet veilig om als het donker is hier alleen over straat te gaan. We hebben een kleurrijke Afrikaanse dansvoorstelling bezocht en hebben ons tot spierpijn gedanst in een salsa bar. Het is ongelofelijk hoe de mensen hier kunnen bewegen op de ritmes van de salsa muziek. Hier worden tijdens het dansen geen pasjes uitgevoerd, maar wordt er "gewoon" bewogen op het ritme van de muziek. Het was een hele ervaring om hier deel van uit te maken. In Ecuador bestaat de bevolking uit de lokale mensen die hier altijd gewoont hebben, een groep met Spaanse afkomst en een mix van deze achtergonden. Daarnaast is er ook een Afrikaanse minderheid, de afstammelingen van de slaven die naar Zuid-Amerika zijn gebracht ten tijde van het kolonialisme. Dit is de reden dat er ook Afrikaanse invloeden te vinden zijn in de Ecuadoriaanse cultuur.

Quito is ook een vrij vervuilde stad, met name de bussen stoten grote roetwolken uit. Volgens Anniina was leven in Quito hetzelfde als zeven cigaretten roken per dag. Dit leidde er onder andere voor mij toe dat ik graag nog even de stad uit wilde om wat meer van Ecuador te zien voordat ik naar mijn vrijwilligerswerk in Las Tolas zou afreizen. De bestemming werd Latacunga, een stad ten zuiden van Quito. Tijdens de busrit ben ik helaas beroofd van mijn camera, telefoons, pinpas en wat kleingeld, die op de zwarte markt in Ecuador te verkrijgen zijn. Mijn eerste activiteit in Latacunga was dan ook het shoppen van de benodigde electronica.

In Latacunga werd ik gastvrij onthaald door een couchdurfing host genaamd Alex. Ik was gedurende het weekend van allerzielen allerheiligen te gast bij hem. Het was interessant om alle gewoonten tijdens dit weekend mee te maken en een deel uit te maken van zijn familie. Zelf heb ik het indrukwekkende kratermeer Quilotoa en een leuk marktje bezocht en met zijn familie zijn we naar Banos geweest, een klein plaatsje met een prachtige omgeving. Na ondergedompelt te worden in de cultuur en drank te delen met zijn vrienden was het tijd om naar Quito te gaan om mijn bus naar Las Tolas te nemen. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan en omdat de bussen zo vol zaten en er een enorme wachtrij was besloot Alex mij naar Quito te rijden. Ik probeerde nog in te brengen dat ik ook de volgende dag naar Quito kon gaan, maar daar kwam niets van in. Eenmaal in Quito was het zo lastig de juiste busterminal te vinden dat ik alsnog mijn bus niet heb kunnen halen.

Ik ga toch echt over een paar uur met de bus naar Las Tolas voor het vrijwilligerswerk en ben erg benieuwd wat ik daar aantref! Het leven in Zuid-Amerika ben ik al aardig gewend, ik heb al verschillende aspecten van de cultuur mogen meemaken en mijn Spaans wordt elke dag beter. Ik hoop dat het jullie allemaal goed gaat en tot het volgende blog weer!

Liefs,
Iris

Reacties

Reacties

Marleen

Heej Iris,

Fijn om wat van je te horen, helaas was de smartphone en whatsappen te mooi om waar te zijn. Hopelijk heb je die nu allemaal achter de rug en ga je een mooie tijd in Las Tolas tegemoet :)

x Marleen

Elsbeth

Nou Iris, wat een avonturen! Dat is wel even wat anders dan Helsinki, waar je middenin de nacht struikelt over enorme hazen als je een ommetje maakt ????.
Wat ga je verder beleven? Ik hoop op een warme, fijne familie en een interessante werkplek ???? in het mistbos.

xxx

Hilde

Zo benieuwd hoe het vrijwilligerswerk in de bossen je bevalt. Al wat mooie bomen gedetermineerd? Ik zal je hier wel volgen, mooi om thuis dan ook 'een beetje weg te zijn' ;) (onderwijl ik mijn eerste tentamen sinds jaren aan het voorbereiden ben, hihi). Heel veel reisplezier, zonder smartfoon wat je ook eigenlijk t beste past (hoewel t natuurlijk heel erg balen is dat iemand m zomaar afneemt)

Mariek

Ben benieuwd naar je volgende blog Ier, heb het goed daar! Veel liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!