iris-op-avontuur.reismee.nl

Yumbos

Lieve mensen,

Er is me al meerdere keren gevraagd waar de naam ´Las Tolas´ toch vandaan komt, dus het lijkt me een goed idee om hier wat opheldering over te geven. Een Tolas is een rechthoekige verhoging van een meter of 10 hoog gemaakt van aarde, deze geconstrueerde heuvel werd gebruikt om de doden in te begraven en als seinpost tussen verschillende Tolas door de Yumbos. De Yumbos zijn een, vanuit Westerse ogen gezien, indianenvolk dat hier tussen 800 voor Christus en 1660 na Christus leefden. Tegenover het huis waar ik nu woon staat een Tolas die op dit moment gebruikt wordt om groenten op te verbouwen.Toen ik hier op een middag aan het werk was vond ik een stuk van een aarden pot, ook zijn hier door inwoners van Las Tolas skeletten van Yumbos ontdekt. In Tulipe, een dorp hier 40 minuten vandaan, staat een museum gewijd aan de Yumbos. Er is een traditionele badplaats ontdekt achter het museum waar ritueel in gebaad werd. Verder heb ik ook een gedeelte van een met hout geplaveid door de Yumbos aangelegd pad gelopen dieper in het bos. De Yumbo cultuur is een cultuur die hier door de verschillende dorpen nog levend wordt gehouden door de traditionele kleding en de dansen uit te dragen op speciale culturele gelegenheden, zoals afgelopen week in Quito tijdens een parade van de verschillende ethnische groepen in en rondom Quito.

De Yumbos waren een volk die dicht bij de natuur stonden en een soort van shamanisme als ´geloof´ hadden. In de vruchtbare aarde van het mistbos werd yuca en maïs verbouwd en daarnaast werd er vis gevangen in de rivieren.Het voedsel was deels voor eigen consumptie en het werd deels verhandeld met omliggende nederzettingen en ver daarbuiten. Er waseen hecht handelsnetwerk aangelegd waar veel gebruik van werd gemaakt. In 1660 was er een hevige uitbarsting van de nabijgelegen vulkaan Pichincha, wat het leven hier tijdelijk onmogelijk maakte.De Yumbos trokken naar de kust om daar een nieuw leven op te bouwen en dit gebied werd verlaten.Deze regio werd pas veel later weer bewoond door afstammelingen van Incaprinsessen die getrouwd waren met een Spanjaard.De inwoners van Las Tolas hebben dus Inca en Spaanse voorouders, spreken naast Spaans ook Kichwa (de taal van de oorspronkelijke bewoners van Ecuador) en dragen de Yumbo cultuur uit.

Van de geschidenis van de regio weer terug naar het hedenhaagse leven hier. Op dit moment geef ik twee dagen per week Engelse les op de school in het dorp. Verder staan de komende weken met name in het teken van het planten van de bomen, ga ik deze week een dag op de koffieplantage in Las Tolas en de panelaproductie in een dorp in de buurt helpen. Natuurlijk wordt er hier niet alleen maar gewerkt, in het weekend en soms ook doordeweeks is er genoeg tijd om uitstapjes in de omgeving of daarbuiten te maken. Dit gebied staat bekend om de vele vogelsoorten en watervallen. Het is dan ook erg leuk om ´s ochtends vroeg of in de namiddag vogels te kijken of tijdens een wandeling watervallen te ontdekken. De kolibries vliegen hier in de tuin, maar het is ook erg bijzonder om de toekans en andere vogelsoorten in de omgeving te spotten. Op een zondag ben ik naar een stuk bos geweest waar we de zeldzame Umbrellabird hebben kunnen zien. Daarnaast hebben we daar ook de sporen van de puma aangetroffen en apengeluiden gehoord, maar hebben we deze dieren helaas niet kunnen spotten. Wel heb ik als een echte Jane nog even aan de lianen geslingerd voordat we weer op huis aan gingen. Verder trek ik in mijn vrije tijd er ook met mijn bomendeteminatie boek op uit om bomenfamilies en soorten te leren kennen.

Er worden hier ook activiteiten in het dorp georganiseerd zoals voetbalwedstrijden en is het als het feest is, ik heb een doopfeest mee mogen maken, is het een hele gebeurtenis. Verjaardagen daarentegen worden niet zo groots uitgepakt en draaien met name om het zo snel mogelijk naar binnen werken van de aanwezige taart en ander eten om daarna weer aan het werk te gaan.

Samen met Alex, de couchsurfing host uit Latacunga, heb ik een weekendtrip naar de Noordwestkust van Ecuador gemaakt.Het was heerlijk om in de oceaan te zwemmen, leuk om te kamperen en heel bijzonder om de mangrovebossen van dichtbij te zien.Afgelopen weekend ben ik een lang weekend naar Otavalo geweest.Dit bergstadje igt ten Noorden van Quito en staat bekend om de levendige martkten op zaterdag.De markten waren inderdaad een belevenis met heel veel kleurrijke stoffen die in de omgeving worden gewoven en een breed aanbod van groenten,fruit, varkens en koeien. In de omgeving heb ik een waterval bezocht waarnog steeds ritueel in gebaad wordt en het kratermeer Quicocha.De Inca´s hebben in dit gebied een ferme stempel op de rituelen gedrukt, de zon en de maan zijn hier belangrijke verschijningen.

Ik hoop dat jullie allemaal een leuke Sinterklaas hebben gehad en tot het volgende blog weer!

Liefs,
Iris

Reacties

Reacties

Charlotte

Ha Ier,
Heerlijk om je verhalen te lezen! Sint was leuk, maar een beetje kaal zonder jullie. Liefs en heb het goed! X

Ludka

Zo te horen maak je van alles mee. Een rijke belevenis! Sinterklaas was gezellig, maar jammer dat je er niet bij was. Liefs van Ludka

Elsbeth

Wat leuk die umbrella vogel! Terwijl wij hier vandaag in Nederland door de storm fietsen (het wil nog niet echt winteren), is het wonderlijk me te realiseren dat jij op dat moment in de bergen zit en allerlei nieuwe ervaringen opdoet. Ga zo door :-)), ik word er blij van.

Mariek

Heerlijk om te lezen weer Ier, heb het goed daar. Veel lfs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!