iris-op-avontuur.reismee.nl

Colombia

Lieve mensen,
Als ik aan mensen bekend maakte dat ik naar Colombia ging was de standaard reactie negen van de tien keer: "Nee echt, alleen?! Weet je dat wel zeker? Colombia is gevaarlijk...". Die personen hadden dan vast al beelden van kidnappingen, drugs cartels, geweld en vuurwapens in hun hoofd. Ja, dit maakt nog steeds deel uit van Colombia, er zijn nog af en toe kidnappingen, de drugscartels zijn nog niet verdwenen en er zijn zeker gebieden die je beter uit je hoofd kunt laten om te bezoeken. Het geldt zo'n beetje voor elk land in Zuid-Amerika dat je goed op je spullen moet passen, dat je in sommige wijken in de steden niet moet komen in de avond of soms helemaal niet en dat er gebieden in het land zijn die gevaarlijker zijn dan andere gebieden om bestolen te worden of erger. Colombia heeft een slechte reputatie, al komt toerisme nu wel gestaag op gang met name door mond op mond reclame. Overweeg je een reis naar Colombia? Doen! Je zult er zeker geen spijt van krijgen zo lang je je gezonde verstand gebruikt. Colombia is super afwisselend qua natuur en de mensen zijn er erg vriendelijk.
Mijn eerste stop in Colombia was de stad Popayan, een rustige studentenstad met een prachtige koloniaalse architectuur. Popayan ligt in de Cauca provincie, een provincie waar aan de kust vrij veel gevochten wordt op het moment tussen de FARC en het leger, maar tussen de bergkammen van de Andes is het rustig op dit moment. Met mijn couchsurfing host en een vriendin hebben we mijn eerste avond in Colombia goed ingeluidt met wat wiet, aguardiente (de nationale drank van Colombia, met in elke streek een ander type van deze sterke drank) in een ouderwetse kroeg en goede salsa. Tijdens mijn eerste avond in Colombia werd het me al duidelijk dat de Colombianen weten hoe een goed feestje gebouwd moet worden en dat er altijd een reden voor een feestje is! Naast Popayan heb ik de carnaval in Silvia bezocht, een dorpje in de bergen waar veel oorspronkelijke bewoners in de buurt leven. Carnaval staat gelijk aan gooien met bloem naar elkaar, schuim spuiten op elke voorbijganger en natuurlijk wordt er ook gedanst. Als enige buitenlander was ik natuurlijk een mooi doelwit en na een uurtje of twee was ik compleet wit.
In het zuiden zijn er twee belangrijke archeologische regio's die ik bezocht heb: San Augustin en Tierradentro. San Augustin is een gebied met verschillende beelden en inkepingen in rotsen van een verloren gaande beschaving. Omdat in de prekoloniale tijd de volkeren geen geschreven schrift hadden is er weinig tot geen kennis van de manier van leven en de tradities van deze beschavingen. In Tierradentro heeft een volk geleefd die de doden begroeven in beschilderde tombes onder de grond, in een dagwandeling kun je deze bezoeken en genieten van de prachtige natuur. Zuid-Colombia is zo goed als niet toeristisch en dat geeft een hele andere dimensie aan je tijd daar.
Colombia heeft een woestijnachtig ecosysteem ten zuiden van Bogota, hier heb ik nog een nachtje vertoeft om sterren te kijken en het bijna buitenaardse landschap te bewonderen. Toen was het tijd om Jelle te verwelkomen op het vliegveld in de hoofdstad! Het was een hele verassing toen hij uiteindelijk in staat bleek af te reizen naar Colombia en zo ver ik weet heeft hij er geen spijt van gehad ;) Ons rondje Colombia in een notendop kon beginnen!
Samen hebben we het koloniale dorpje Villa de Leyva bezocht om daarna af te rezien naar een strand op 3000 meter hoogte aan de Lago Tota. In San Gil hebben we geraft met drie Argentijnen en was Jelle zo stoer om ook nog te paragliden diezelfde dag. In het noorden van Colombia aan de Caraibische kust hebben we het nachtleven van Santa Marta aanschouwd en de prachtige bounty stranden van het Park Tayrona bezocht. Een mooie stadstour in Medellin gaf ons een goede indruk van de verandering die de stad heeft ondergaan en steeds ondergaat en in Salento kregen we de gelegenheid ons weer terug te trekken in de natuur.
Vanavond vertrek ik met de bus naar Bogota om aan mijn vliegreizen terug naar Nederland te beginnen. Bedankt voor het lezen van mijn blogs en de leuke & lieve commentaren!
Tot snel!
Liefs,
Iris

Reacties

Reacties

Elsbeth

Jij ook bedankt! Voor het delen van je mooie en interessante reisbeschrijvingen.

Liefs terug en welkom thuis :-))

Mariek

Geniet van je tijd met Jelle lieve Ier!

Sandra

Lieve ier, heerlijk al die mooie verhalen te lezen. Het is zo levendig dat ik me er wel zie zitten. Zo leuk dat je deze week weer terug komt, althans voor ons, want jij wil vast nog niet terug!

Martien

Lieve Iris, ik heb de afgelopen periode in (stilte) genoten van je reisverhalen. Dat hebben meer mensen gedaan, want regelmatig kreeg ik reacties die ik niet gepost zag (bijv. tante Susan). Goede vlucht naar het vertrouwde continent! lfs papa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!